Optimer besøgstiden på din side med videoer.

Da Google benytter algoritmer til at definere hvor højt en side ligger i deres søgeresultater, er der mange ting der spiller ind, når en internetbruger vælger at klikke ind på din side. Google benytter sig blandt andet af noget, der på engelsk hedder ’dwell time’, som kan oversættes til dvæle tid. Overordnet dækker udtrykket over, hvor lang tid en besøgende bruger på dine sider, og det er en af de mange faktorer, der har betydning for, hvor højt din side ligger i søgeresultaterne.

Det har vist sig, at videoer forlænger den tid, besøgende bruger på en side, så det giver derfor rigtig mening at have videoer på ens hjemmeside. Naturligvis skal videoerne være fængede, relevante og informative, for ellers vil folk ikke bruge deres tid på at se dem, og forlader de siden umiddelbart efter de har klikket ind på den, så kan det skade din Google rangering.

Animationsvideo, eventvideo, on boardingvideo, casevideo, profilvideo og content marketing mm. fra digitalt bureau Founthouse Videoproduktion.

Lange besøgstider er ikke ensbetydende med en god oplevelse. Hvor længe besøgende bruger på dine sider og hvor meget de får ud af det afhænger af sidens indhold. Bruger de lang tid på en side med forskelligt videoindhold, så er det som udgangspunkt et godt tegn, hvorimod hvis dine besøgende bruger ekstra meget tid på en FAQ-side, så kan det tyde på at de ikke kan finde hvad de har behov for, eller at siden er for uoverskuelig. Googles analyseprogram, Google Analytics, kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke sider er populære. Google Analytics kan give dig mange vigtige informationer om, hvordan dit publikum interagerer med din side

Vil du gå mere i detaljer, er der også andre programmer du kan installere direkte på din side, som så holder øje med hvad dine besøgende foretager sig. Hermed ikke sagt, at der bliver registreret personfølsomme informationer. Disse programmer kan derimod give dig indsigt i hvad de besøgende foretager sig på siden. Du kan også give dit publikum mulighed for at chatte direkte med dig eller en anden medarbejder, hvis de ikke kan finde svar på deres spørgsmål på selve siden. Ud fra et chatprogram kan du så definere, om hyppige spørgsmål skal oprettes og besvares på siden, så dit publikum kan finde svaret hurtigere.

 

 

Videoer er lig med kvalitet. Når du vælger at bruge videoer til at vejlede, giver det dit publikum en håndsrækning de måske ikke får andre steder. En video kan være langt nemmere at forstå end en tekst, der kan virke forvirrende og endda for lang til at den besøgende har lyst til at læse det hele for at få det svar de søger.

En kort og relevant video vil i mange tilfælde være langt bedre egnet til at informere dit publikum, end en lang, malende tekst. Ved at vise hvordan de skal håndtere en given situation, uanset hvad det drejer sig om, vil de fleste mennesker bedre kunne forstå budskabet, end hvis de skal læse en lang tekst.

Dog skal det pointeres, at en video bare for at have video på siden ikke er til stor hjælp. Den skal være relevant og engagerende, for ellers mister du dit publikum med det samme, og der jo ikke meget fidus i, at dit publikum bliver irriteret og klikker videre til andre sider, fordi din video ikke var interessant eller informativ nok.

En god videovejledning garanterer at dit publikum vender tilbage. Alt efter hvad din video drejer sig om, så er der gode chancer for, at du får besøg af det samme publikum igen, hvis de lige skal se videoen én gang til, eller lige skal have gentaget nogle instrukser videoen har givet dem.

Du kan også fremme videoens spredning ved at give dit publikum muligheden for at dele linket til videoen på de sociale medier. Især hvis du har lagt videoen på YouTube, her er det super nemt at dele med venner og bekendte – samtidigt, så er det også nemt at smide en YouTube video op på sin side.

Del videoerne op hvis de er for lange. Har du lange vejledningsvideoer, der indeholder flere forskellige skridt for at gennemføre en opsætning, en reparation eller en installation af et program, så kan du med fordel dele videoen op i små bidder, der dækker de forskellige skridt. Eksempelvis i step 1, 2, 3 og så videre – dette kunne du endvidere bruge i din e-mailmarketing.

Derved skal dit publikum ikke sidde og lede efter det skridt de gerne vil have en gentagelse af, eller hvis de godt ved hvordan man starter, men ikke hvordan man afslutter opsætningen, reparationen eller installationen, så kan de springe de første skridt over, og gå direkte til de skridt de mangler.

Ved at nærstudere hvor lang tid besøgende bruger på siden med vejledningen, kan du finde ud af, om dit publikum reelt ser hele videoen, ved eksempelvis at sammenligne den tid de bruger på siden og hvor lang videoen er.

Bruger de mindre tid på siden end videoens længde, så kunne det tyde på at videoen er for lang, og i det tilfælde bør du overveje, om det er en god ide at dele videoen op i mindre bidder.