Revurder hvordan du laver HR-videoer
Videoer fra HR-afdelingen har ikke altid det bedste ry. Mange af dem er kedelige, fyldt med tørre fakta og har svært ved at holde opmærksomheden fanget længe nok til at man forstår budskabet. Sådan behøver det ikke være. Google og Twitter har vist hvordan man kan lave en HR-video uden at den behøver at blive kedelig og tør, og det kræver ikke meget få budskabet ud til medarbejderne uden at kede dem.
En HR-video behøver ikke være kedelig. En HR-video kan bruges til at videregive vigtige informationer til dine medarbejdere på en mere spændende måde end blot ved at give dem et stykke papir, de lige skal læse igennem. Twitter, for eksempel, har lavet en video, der giver fremtidige medarbejdere lyst til at søge en stilling hos dem. Videoen er lidt pjattet og uprofessionel, men det giver et godt indtryk af, at Twitter er et godt sted at arbejde, at der er plads til mere end arbejde, og at ledelsen har en god forståelse af, hvad deres medarbejdere har behov for.
Google har lavet en video, der videregiver information om et af deres mange tiltag på en levende og personlig måde, der giver seeren indtrykket af, at Google er en virksomhed der interesserer sig for sin omverden, og gerne vil hjælpe hvor de kan, samtidig med at deres medarbejdere også er stærkt involveret i disse tiltag.
Overvej at bruge en video til at informere dine medarbejdere. Skal der ske store ændringer i virksomheden, eller har I opdateret jeres retningsregler og vil være sikre på at alle får beskeden, så kan det være langt nemmere at sikre at jeres medarbejdere forstår budskabet, hvis I serverer det i en video i stedet for på papir.
At skulle sidde og læse paragraffer igennem, som for mange mennesker ikke giver så meget mening, kan afgøre om dine medarbejdere forstår hvad der er ved at ske eller ej. Prøv i stedet at tænke kreativt, og server budskabet på en let fordøjelig måde igennem en video, hvor de nye tiltage belyses og forklares på en ligetil facon.
Det viser også jeres medarbejdere, at I bekymrer jeg om hvorvidt budskabet når frem, og at I tager det ekstra skridt for at informere alle om de nye tiltag.
Brug HR-videoer i ansættelsesforløb. Du kan også vælge at lave en HR-video, der belyser virksomheden og fortæller om baggrunden og arbejdsgangen, så en potentiel ny ansat får serveret de informationer på en spændende og anderledes måde, der engagerer dem fra starten.
Det kan med det samme give en ansøger et indtryk af, hvad de kan forvente sig af din virksomhed som en arbejdsplads, og det fremmer også tilliden til at ledelsen i virksomheden er interesseret i deres medarbejdere og vil give en ny ansat den bedste start.
Det kan også være lettere fordøjeligt at få informationerne visuelt i stedet for at skulle nærlæse mange siders dokumenter.
Lav din egen HR-video. En HR-video behøver ikke være lavet professionelt. Du kan sagtens lave den selv, og der er mange fora og blogs på nettet, hvor du kan hente inspiration til hvordan du griber det an.
Du kan gøre brug af udstyr du allerede har ved hånden, for eksempel en smartphone, og med lidt forberedelse kan du sagtens producere en video, der engagerer og oplyser dine medarbejdere på en spændende og levende måde.
Få hjælp til dit HR-videoprojekt. Er du ikke så begejstret for at skulle stå for det hele selv, eller har du ikke så meget tid til at sætte dig ind i hvad det kræver, så kan du også hente hjælp hos et væld af forskellige virksomheder, der netop specialiserer sig i at lave videoer til virksomheder som din.
Her kan du få hjælp fra alt lige fra en grundlæggende vejledning og tips til hvordan du producerer videoen selv og helt op til en professionel produktion af videoen.
Der er mange muligheder, og det er værd at overveje at bruge HR-videoer til at kommunikere med dine medarbejdere på et mere visuelt plan. Det er langt nemmere at få informationerne ud til alle på den måde, og du gør det samtidig mere levende og let fordøjeligt for dine medarbejdere.
Planlæg hvad videoen skal indeholde, skriv eventuelt teksten ned, og øv dig foran kameraet indtil du er tilfreds med resultatet. Dine medarbejdere vil kunne se hvor meget arbejde du har lagt i videoen, og vil værdsætte at du har taget dig tiden til at kommunikere mere direkte med dem, end hvis det blot får et stykke papir med din underskrift på.
Det siges jo, at billeder siger meget mere end ord, og hvis disse billeder så samtidig er levende, så kan du være sikker på, at informationen når frem til modtageren på den bedst mulige måde.