Find dine nye ansatte med virksomhedskulturvideoer

En ansættelsesproces er en stor mundfuld for mange virksomheder, og det kan være svært at finde den rette person til en stilling ved kun at bruge skriftlige jobannoncer, for hvad skal man skrive og hvordan får man forklaret hvad det er man søger efter?

Virksomhedskulturvideoer kan være vejen frem, når det gælder om at finde den rette person til en ledig stilling.

Til forskel fra en skriftlig jobannonce, kan en virksomhedskulturvideo langt bedre vise, hvem I er, som virksomhed og hvordan det er at arbejde med jer. En video er langt mere personlig, og du kan indlemme forskellige medarbejdere fra den afdeling, hvor den nye ansatte skal arbejde, der kan fortælle om jobbet, om afdelingen, og virksomheden generelt.

Der er faktisk fire forskellige typer videoer du kan benytte dig af, som giver et godt indtryk af både din virksomhed, jobbet og dine medarbejdere.

Kulturel crowdsource. Crowdsource eller crowdsourcing er en sammentrækning af ordene crowd og outsourcing, hvilket i korte træk betyder, at man udliciterer et job til en række forskellige mennesker, der så i samarbejde producerer det resultat man er ude efter.

Kulturel crowdsource i denne forbindelse betyder simpelthen, at optagelserne til en virksomhedskulturvideo udliciteres til medarbejderne, der bliver bedt om at optage en lille kort sekvens om hvad de laver. Det er ikke nødvendigvis hvad de laver på arbejdspladsen, men også hvad de laver i deres fritid.

Dermed får ansøgeren en ide om hvad det er for nogle mennesker, der arbejder for din virksomhed, og også at de har tid og overskud til at gøre andet end at arbejde.

Animationsvideo, eventvideo, on boardingvideo, casevideo, profilvideo og content marketing mm. fra digitalt bureau Founthouse Videoproduktion.

Interview-videoer. En af de bedste måder at fortælle om din virksomhed er ved at interviewe dine medarbejdere og få dem til at fortælle hvordan det er at arbejde i din virksomhed, og hvad de laver der.

Denne type video egner sig fint til mindre virksomheder, hvor der ikke er mange ansatte. Det kan være svært at få tid til de store videoseancer i små virksomheder, så derfor kan korte små interviews være mere fyldestgørende og informerende, end hvis I sætter den helt store videoproduktion i gang.

Den gode vinkel og troværdighed. Det er en rigtig god vinkel at få medarbejderen til at fokusere på den der spørger i stedet for at sidde og kigge stift ind i kameraet. På den måde slapper folk mere af og er mere sig selv. De bliver ikke så nervøse for at skulle sidde foran et kamera, og du får dermed mere menneskelige reaktioner fra dem.

Den mest troværdige video får du frem ved at lade dine medarbejder svare i deres egne ord uden en forberedt tekst. Det er jo altid muligt at lave en optagelse om, hvis noget går galt.

 

B-rulle sammenklipning. En B-rulle sammenklipning eller montage kan give lidt ekstra indsigt i dine medarbejdere og hvad de brænder for udenfor arbejdet. Det kan være en sammenklipning af den kulturelle crowdsource video og interview videoen, hvor interview videoen anses for at være A-rullen, mens den kulturelle crowdsource video er B-rullen.

Du fokuserer altså på interview delen og indfletter små klip af hvad dine medarbejdere brænder for, når de ikke er på arbejde.

Vis i stedet for at fortælle. Det er noget mange har hørt før. Det, at du skal vise hvad der sker i stedet for at fortælle det. Det samme gør sig gældende i at vise, hvordan en typisk arbejdsdag foregår i din virksomhed. I stedet for at fortælle med ord hvad der foregår, så lave en video af det.

Film små seancer i løbet af en arbejdsdag og klip dem sammen til en video, så du kan give en potentiel ansøger en ide om hvordan en arbejdsdag afvikles i din virksomhed. Det giver et godt, klart billede af hvordan en typisk arbejdsdag forløber og kan give ansøgeren en god ide om hvorvidt de kan se sig selv i den situation eller ej.

Lav videoen i henhold til din og din virksomheds behov. Er der brug for en professionel vinkel, faglige termer eller lignende for at fange den helt rette kandidat, eller skal der være mere kant og personlighed til det lille kreative firma? Du kan sagtens tage din GoPro på dig og filme en typisk arbejdsdag, som du så kan bruge i en video. Andre gange er det bedre at få et videobureau til at hjælpe dig – det hele handler om den målgruppe og de kandidater I er ude efter.

 

Kom i gang med at ansætte nye folk. Hvad enten du har tænkt dig at benytte en video til at tiltrække top talenter, eller om du bare godt vil vise omverdenen, hvordan din virksomhed adskiller sig fra andre, så kan du bruge en af de videotyper, og nemt overbevise den rette ansøger om, at det er stedet for dem.

Det giver et tydeligere billede af din virksomhed og dine medarbejdere, og kan være medvirkende til at finde den rette til jobbet hurtigere.