Har du nogensinde overvejet at lave en serie?
Når du laver videoer til din virksomhed, uanset hvad det drejer sig om, så kan du få gavn af at lave en serie ud af dem. Men hvorfor nu det?
Prøv at overveje hvor stor tiltrækningskraft en TV-serie har. Tænk på hvor mange mennesker der med iver venter på næste afsnit af en serie, de følger med i. Det er også noget du kan opnå ved at lave for eksempel supportvideoer eller vejledninger til en fortløbende serie.
Forestil dig at du laver videoer, der underviser dine seere i hvordan man bruger et bestemt program. Første afsnit omhandler hvordan man starter op. Tænd for programmet, lær brugerfladen at kende, find ud af hvordan du gemmer og hvordan du afslutter programmet uden at miste noget. Afsnittet afsluttes så med: ”I næste uge ser vi på hvordan…” og skaber dermed det man kalder en cliffhanger.
Allerede her har du fanget dit publikums interesse, og hvis det er et program de har behov for at lære mere om, så vender de også tilbage for at lære mere.
Kan man lave serier ud af alt? Stort set. Serier kan bruges i mange sammenhæng. Du kan, for eksempel, fremstille serievideoer om ofte stillede spørgsmål. Der vil med sikkerhed komme ny spørgsmål hele tiden, noget du ikke har hørt før, eller en anden måde at se et problem på, og det kan også bruges i serieformat.
Du kan også vælge at lave en serie ud af en alene-stående video, hvis det viser sig at dit publikum har mange kommentarer til den. Det kan være, fordi de mener der mangler noget, eller fordi de selv har input til hvordan man kunne gøre tingene på en anden måde.
Hvordan kommer man i gang? Hvis du selv har svært ved at komme på en ide, kan du overveje at bruge andres videoserier som en model/inspiration. Er der en serie videoer på en anden side du synes er specielt gode? Så prøv at nærstudere dem og find ud af, hvad det er der gør at videoerne virker så godt, og så implementer det i din egen serie.
Du kan også tage udgangspunkt i de spørgsmål du måske får fra kunder eller kollegaer, og så lave en vejledningsserie ud fra det.
Eller du kan vælge at lave en serie af præsentationsvideoer over dine produkter.
En serie behøver jo heller ikke kun blive offentliggjort én gang om ugen. Du kan også vælge at lave en række videoer, der hænger sammen, og så publicere dem alle sammen på samme tid. Så kan dit publikum selv vælge i hvilken rækkefølge de vil se videoerne.
Det er en god ide at splitte længere videoer op i mindre segmenter, så du derved giver dine seere muligheden for at se det de har behov for, uden at de skal sidde og scrolle igennem en hel times video for at finde de fem minutter de rent faktisk skal bruge.
Kontinuitet er vigtigt i serier. Er du i tvivl om, hvordan du sikre at dine videoer følger hinanden på en logisk måde, så kan du bruge et koncept der også benyttes i TV og film, nemlig storyboards.
Ved at sætte et manuskript sammen og udvikle scenerne på papir kan du bedre holde styr på, hvor i forløbet du er. Samtidig kan det også hjælp dig til at holde fast i kontinuiteten i din serie, så der løber en rød tråd igennem hele serien.
Dine seere vil bemærke det, hvis det ikke hænger sammen, og det kan koste dig seere hvis du ikke er opmærksom på sådanne detaljer.
Hvordan promoverer man sin serie? Er du gået i gang med at lave en serie, så vil du jo også gerne have, at folk ser den. Du kan køre mailkampagner og fortælle om serien i nyhedsbreve, og du bør naturligvis også benytte dig af sådanne sociale platforme som Facebook, Twitter og YouTube for at sprede nyheden om din serie.
Giver du så samtidig dit publikum muligheden for at kommentere på og dele dine videoer, så får du også en masse information om hvordan serien bliver modtaget og hvad du eventuelt bør ændre for at tiltrække endnu flere seere.
Så kører det – og hvad så nu? Har du fået gang i din serie og tiltrækker den mange seere, vil du nok bemærke at dit publikum begynder at vise interesse for andre dele af din virksomhed ved at besøge andre dele af din webside.
Du kan også opleve, at seernes spørgsmål åbner op for nye retninger du kan tage indenfor hvad du laver videoer omkring. Måske er der en efterspørgsel på noget helt andet? Eller måske efterspørger nogle seere en uddybelse af visse emner?
Der vil helt sikkert blive åbnet op for nye tiltag, som du kan bygge videre på, og der er ikke noget der gør seere så glade som at få deres ønsker opfyldt.