Dine virksomhedsvideoer bør vise ansigter bag – se her hvorfor
Når du producerer videoer til din virksomhed, er der én gylden regel du bør have med i dine overvejelser hver gang. Du bør have fortælleren med i billedet.
Men hvorfor nu det? Kan det ikke være lige så godt bare at høre en stemme fortælle om alle de fantastiske produkter du sælger?
Faktisk er svaret oftest nej. Fra naturens side er vi gearet til at se på ansigter, for at aflæse følelser og for at finde ud af, hvordan vi skal reagere i enhver given situation.
Mange virksomheder fokuserer mere på at vise deres produkter, og ved at undlade at vise personen bag stemmen, går de glip af muligheden for at give videoen det allervigtigste – den personlige relation og noget eller en man kan relatere til.
Vi er født til at genkende ansigter. Flere undersøgelser har vist, at den menneskelige hjerne reagerer på ansigter. Det er, med andre ord, et urinstinkt at kunne genkende ansigter.
Derfor er det en god ide at bruge ansigter i dine videoer, fordi vi er udstyret med evnen til at kunne genkende ansigter. Ser du på et billede med en masse visuel støj og et ansigt, vil din opmærksomhed automatisk blive tiltrukket af ansigtet.
Ved at benytte videoklip af personer der bruger det produkt du laver en video om, vil du bedre kunne fastholde dit publikums interesse.
Ved at bruge den samme person i hver video kan du dermed skabe en familiaritet, der får dit publikum til at sammenkæde dine produkter med et kendt ansigt, som de over tid udvikler tillid til. Dette sker ved at udsætte dem for den samme person video efter video.
Efterhånden får de fornemmelsen af at de kender personen i videoen, og vil underbevidst koble det ansigt sammen med dine produkter.
Det gælder om at få dit publikum til at føle noget.
Vi aflæser hinanden ved at observere ansigtsudtryk, der giver os en ide om, hvordan andre reagerer på det vi siger og gør.
Denne evne kan udnyttes i videoer, der præsenterer dine produkter. Ved at vise dit publikum et smilende ansigt, der fortæller om produktet og virker begejstret for det, vil du fremprovokere en positiv reaktion fra de mennesker, der ser videoen.
Smil smitter! Hvis du ser en video med en person der ler af noget, uanset om du ved hvad det er eller ej, vil du selv automatisk blive fristet til at smile og måske endda grine lidt med også. For selv om du ikke ved hvad personen griner af, så smitter det.
Hvorfor bliver det ikke brugt oftere hvis det er så godt? Man skulle tro, at det ville være logisk at bruge personer i videoer der skal sælge produkter, når det nu er videnskabeligt bevist at det tiltrække opmærksomhed, men der er nogle gængse årsager til, at det ikke bruges så meget.
- Folk bryder sig ikke om at blive filmet. Det kan være lidt skræmmende at stille sig op foran et kamera, og bagefter synes man at man ser fjollet ud.
- Videoen er en produktvideo, og det er meningen at produktet skal vises, ikke en eller anden person.
- Det er svært at lave ordentlige videoer. Uden det rette udstyr så som et professionelt kamera, mikrofon og belysning kan det aldrig blive godt.
Disse grunde kan være gode nok, men der er måder at omgå dem på.
Først og fremmest skal du opbygge selvtillid til at stå foran et kamera. Tænk på alle de skuespillere der gør det hver dag. De har ikke nogen problemer med at blive filmet, og så får de endda mange penge for det.
De fleste produkter skal bruges af mennesker, så der er absolut ikke noget i vejen med at vise hvordan mennesker bruger produkterne. Det kan endda give en potentiel køber en god ide om hvordan han eller hun selv kan anvende det – igen, noget at relatere til!
Menneskeliggør din virksomhed ved brug af ansigter. Ved at sætte ansigter på videoer omkring salg, marketing og support, opbygger du en tillid til kunden, som du måske ellers ikke ville have.
Dine sælgere kan lave videoer til kunderne, i stedet for at sende tekstbaserede mails.
Dine supportere kan inkludere sig selv i deres support-videoer.
Din marketing afdeling kan lave videoer om, hvordan arbejdet foregår.
Ved at vise hvem der arbejder i virksomheden, skaber du tillid, fordi dine kunder pludselig er i stand til at sætte et ansigt på det navn de måske allerede kender fra mails og telefonopkald.
Så vis hvem I er, fortæl lidt om jer selv, og skab en god kontakt til jeres kunder.